DZIAŁANIA strategiczne
STRATEGIA KOMUNIKACJI
Strategia komunikacji to zaledwie często jeden dokument, który zawiera wszelkie informacje o tym, jak Twoja marka powinna komunikować się z Klientami i rynkiem.
Jeden dokument, a punkt wyjścia do wszelkich działań marketingowych, PR – owych i reklamowych.
Po co mojej firmie stworzenie strategii?
Przede wszystkim po to, aby nie wydawać pieniędzy na działania, które nie przynoszą rezultatu. Skupić się tylko na treściach, które interesują potencjalnych Klientów, a ich przekaz i rodzaj jest dla nich najlepiej przyswajalny.
Nie ma utartego schematu wyglądu strategii komunikacyjnej. Nikt nie określił ilości stron w Wordzie, ilości tabel w Excelu czy rodzaju czcionki. Przyjmuje się, że dobra, a więc skuteczna strategia, powinna składać się z 3 części:
- część analityczną,
- część kreatywną,
- część komunikacyjną.
Część analityczna
Pełna analiza Twojej działalności. Jaka jest? Jakie ma mocne i słabe strony? Jaką ma pozycję na rynku? Co jest dla niej szansą, a co zagrożeniem? Jaka jest konkurencja i jakie prowadzi działania? Czy można zrobić coś inaczej, lepiej niż pozostali?
Pytań jest dużo i odpowiedź na wszystkie pozwoli narysować pełny obraz Twojej działalności.
Najważniejszy punkt tej części to utworzenie grup docelowych. Klienta wymarzonego i takiego, który w tej chwili korzysta z naszych usług. Jeżeli to jedna i ta sama osoba to idealnie. Jeżeli różnic jest sporo bo trzeba znaleźć przyczyny ich powstania.
Tutaj też tworzymy wartości firmy, jej misję i wizje rozwoju. Dbamy by jedno było wynikiem drugiego, by wszystko ułożyć w jedną wspólną całość.
Finalnie pracujemy nad celem komunikacji czyli co chcemy uzyskać, jakiego rezultatu komunikatów oczekujemy. Więcej Klientów – ktoś powie. Do tego będzie niezbędna kolejna cześć strategii.
Część kreatywna
Najprościej rzecz ujmując to znalezienie motywu przewodniego komunikacji. Odnalezienie problemu Klienta i przygotowanie odpowiedzi – idealnego rozwiązania.
Nie mniej ważny od wytyczenia rodzaju treści jest sposób ich przekazywania. Część kreatywna ma przygotować gotowy wzorzec późniejszych komunikatów.
Część komunikacyjna
To cześć, która jest formą wyrazu tego co udało nam się wcześniej przygotować. Już wiemy kim jest Twoja firma, co i komu oferuje. Jak to robi konkurencja, a jak to będziesz robił w Twoim przedsiębiorstwie. Teraz zostało dobranie odpowiednich kanałów i środków przekazu. Doskonale wiesz gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci, więc możesz punktowo skupić się na treściach do nich skierowanych i maksymalizować efekty.
Etapy i rezultaty wdrażania strategii komunikacji
Analiza
Pełna analiza Twojej działalności i grupy docelowej.
Planowanie
Znalezienie motywu przewodniego komunikacji. Od teraz wiesz co, do kogo i w jaki sposób będziesz komunikował.
Strategia
Dobór kanałów i środków przekazu. Masz już wszystko czego potrzeba do skutecznej komunikacji. Wiesz co, do kogo, w jaki sposób i jakim przekazem mówić. Oszczędzasz czas i pieniądze na nieskuteczne reklamy, a dzięki temu, że wiesz jak docierać do klientów masz ich coraz więcej.
Wdrożenie
Teraz etap od którego zależy dalszy sukces. Przekazanie pełnej strategii osobom odpowiedzialnych za marketing, PR i komunikację w Twojej firmie.